Tönkretesz az élelmiszeripar...

Ingyenes egészséges táplálkozás teszt!

Reklám

Reklám

Utolsó 10 komment

REKLÁM

Ajánlás

Teljes értékű fehérje

2007.11.09. 16:21 :: (Admin)

 

Minden étkezésed tartalmazzon teljes értékű fehérjét! 

A tápanyagok közül a fehérje a legfontosabb. Fehérjék nélkül nincs növekedés, nincs gyógyulás.

A fehérjék aminosavakból épülnek fel, húszféle aminosav létezik. Az állati eredetű élelmiszerek (hús, hal, sajt, tojás, tej, joghurt, kefír, tejföl, stb) tartalmazzák mind a húsz aminosavat, ezek teljes értékű fehérjét tartalmaznak. 

A növényi eredetű élelmiszerek (a szója kivételével) nem tartalmazzák mind a húsz aminosavat. De általában más-más aminosavakat tartalmaznak optimális arányban, vagyis ún. komplettálással (kiegészítés) teljes értékű fehérjét kaphatunk. Például a rizs és a burgonya együtt mind a húsz aminosavat tartalmazza.

Ezzel együtt azonban mindenkit lebeszélnék a veganizmusról (csak növényi eredetű táplálkozás fogyasztása), egyáltalán nem tartom egészségesnek, erősen javasolt az állati eredetű fehérjék fogyasztása is, gyerekek, fiatalok és aktív sportolók számára pedig abszolút elengedhetetlennek tartom.

Figyeljünk oda, hogy egészségünk érdekében minden főétkezésünk tartalmazzon teljes értékű fehérjét.

Lássuk gyakorlati példákon, hogy mi nem felel meg ennek az elvárásnak:

Nem megfelelő, teljes értékű fehérjét nem tartalmazó fogások:

  1. (Agyoncukrozott) paradicsomleves + szilvásgombóc
  2. Csontleves + káposztás tészta
  3. Zöldségleves (ami megfelelő főfogással nagyszerű) + darásmetélt
  4. Gyümölcsleves (ami megfelelő főfogással nagyszerű) + mákos tészta
  5. Karalábéleves (ami megfelelő főfogással nagyszerű) + bukta, kakaós csiga
  6. Stb…

A sort hosszan folytathatnám bármilyen, teljes értékű fehérjét nem tartalmazó levessel és főfogással.

Hogy lenne mindez megfelelő:

  1. Lehetőleg ritkán legyen „édes” a második fogás (mint a példáinkban), ha lehet, kerüljük az ilyen üres kalóriákat tartalmazó fogásokat, nem egészségesek
  2. Ha ragaszkodunk néha hozzájuk, abban az esetben vagy a leves legyen fehérjedús (általában a levesekben kevés a fehérje),
  3. vagy ha ez nem lehetséges, evés után igyunk egy pohár tejet, vagy joghurtot. Az állati fehérje közreműködésével a tésztafélékben lévő „hiányos fehérje” is teljes értékűvé alakul.

Teendőid: Figyelj oda, hogy egészséged érdekében minden főétkezésed tartalmazon teljes értékű fehérjét! Kerüld a túl nagy menniységű szénhidrát és túl kevés fehérjetartalmú fogásokat.

Új weblapom: Egészséges táplálékozás a gyakorlatban

18 komment

Címkék: fehérje szénhidrát

A bejegyzés trackback címe:

https://egeszseges.blog.hu/api/trackback/id/tr96223636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orosz Viktória · http://cogito.blog.hu 2007.11.10. 15:04:52

Grat a blogodhoz! Nagyon tetszik és hasznosnak találom. Ki fogom rakni az enyémre a linkfalon!;)

(Admin) 2007.11.10. 16:34:51

Köszi Viki, igyekszem :)
Ha rájövök, hogy működik az a linkfal, én is kiteszem a tiédet :)

Orosz Viktória · http://cogito.blog.hu 2007.11.10. 17:29:06

Az Admin felületen a Linkek/Új Link fülön fel kell venni a linkeket; az állapotot élesre és publikusra állítani. Ezután a Megjelenítés/Oldaldobozok formon a Keltetőből a Linkek boxot a megfelelő helyre (bal, vagy jobb hasáb) húzni.

nettee 2007.11.10. 19:59:34

Én személy szerint utálom a húst, pedig versenyszerűen sportolok.
Kőbán Rita is vegetáriánus, mégis olimpiai bajnok lett...

Orosz Viktória · http://cogito.blog.hu 2007.11.10. 20:34:43

Én is utálom a húst, de nem vagyok vegetáriánus

(Admin) 2007.11.11. 10:15:18

Bluelake: köszi, sikerült.
Nettee: Itt nem a hús a lényeg, nem muszáj húst enni. A teljes értékű fehérje a lényeg. Ebből a szempontból pedig mindegy, hogy hús, hal, tojás, tej, sajt, joghurt, kefír, tejföl, stb fedezi a napi fehérjeigényünket. Ha ezeket is elhagyod, egy sor hiánybetegséget idézhetsz elő (fehérje, B12 vitamin, ásványi anyagok), kiváltképp, ha versenyszerűn sportolsz, és nincs mögötte nagyon alapos elméleti tudás. Szóval az önmagában nem probélma, ha valaki nem eszik húst, és még sportol is.

nettee 2007.11.13. 10:14:48

Helló Admin, csak húst nem eszem, a többi állati eredetű terméket (pl. tojás, tej stb.) igen. És jól megy a futás.:)

vegab 2007.11.25. 20:13:33

Kicsit szélsőségesnek tartom, hogy minden étkezés tartalmazzon teljes értékű fehérjét. Tizennégy éve vagyok vegetáriánus. Élek és virulok. Gyakran eszem csak gyümölcsöt egy étkezésre. Sokak szerint ez is egészséges étkezés. Olyan nézetek is vannak, melyek szerint a túlzott fehérje fogyasztás káros.

A tapasztalat azt mutatja, hogy akár komoly sport eredményeket is elérnek vegetáriánusok.
Csak néhány a rengeteg híresség közül:
Kőbán Rita (Kétszeres olimpiai-,
és kilencszeres világbajnok kajakozó)
Tóth Viktor (vegan terepriatlonista)
Carl Lewis (olimpiai bajnok sprinter)
Edwin Moses (a gátfutás legendás alakja)
Dr. Ruth Heidrich (Tiathlon világbajnok)

www.vegetarianus.info

(Admin) 2007.11.27. 13:36:40

Szia vegab!
Én úgy írtam, minden "főétkezés", nem minden étkezés tartalmazzon teljes értékű fehérjét. Tehát azért napjában átlagosan háromszor.
Természetesen lehet vegetáriánusan élni nagyon is egészségesen, de van egy minimum fehérjeigényünk, ami egyes vegetáriánusok szerint akár csupán 0,5 gramm is lehet testtömeg kilógrammonként, mások szerint 0,8-1 gramm. Még ha a 0,5-ös minimum értéket vesszük is, egy 70 kilós embernél ez napi 35 gramm teljes értékű fehérje. Vegetáriánusként ezt a mennyiséget egy étkezésre nem könnyű bevinni (persze egyáltalán nem lehetetlen, szó se róla). Amikor azt írom, hogy minden főétkezés tartalmazzon teljes értékű fehérjét, nem feltétlenül nagy mennyiségű fehérjére gondolok, hanem teljes értékűre. Ez lehet akár egy gyümölcs, meg egy joghurt is. A lényeg, hogy jöjjön össze a napi minimális teljes értékű fehérjeigény.

Mózsi bá 2008.08.14. 18:58:42

Alapos tévedés a vegetarianizmus "elutasítása", de ebbe most nem megyek bele. A legmarkánsabb, és legfélrevezetőbb mondat ez. "vagy ha ez nem lehetséges, evés után igyunk egy pohár tejet". A tej kifejezetten káros, rengeteg betegség okozója, semmi sincs benne, amire szükségünk lenne. Ugyan ez igaz a joghurtra, és sajnos állt. az összes tejből készült termékre. Kéretik az alapos felkészülés, mielőtt bárki étkezési tanácsokat adna. Köszönet érte.

Mózsi bá (törölt) 2008.08.14. 19:00:02

Alapos tévedés a vegetarianizmus "elutasítása", de ebbe most nem megyek bele. A legmarkánsabb, és legfélrevezetőbb mondat ez. "vagy ha ez nem lehetséges, evés után igyunk egy pohár tejet". A tej kifejezetten káros, rengeteg betegség okozója, semmi sincs benne, amire szükségünk lenne. Ugyan ez igaz a joghurtra, és sajnos állt. az összes tejből készült termékre. Kéretik az alapos felkészülés, mielőtt bárki étkezési tanácsokat adna. Köszönet érte.

Mózsi bá (törölt) 2008.08.14. 19:27:20

Höhö:))) Kitiltottak, mert igazat írtam:))) Többé nincs miért idejönnöm. Csak a félrevezetett olvasókat sajnálom.

(Admin) 2008.08.18. 22:54:31

Szia Mózsi bá!
Nem tiltott ki senki, nyugodtan elmondhatja bárki a véleményét. Én továbbra is tartom magam ahhoz, amit eddig leírtam, a tejet nem tartom egészségtelennek.
Valóban nincs még egy emlős az emberen kívül, amely felnőtt korában más élőlények tejét issza, de nincs még egy egy olyan sem, amely kólát inna, színezett édességeket enne, kemikáliákkal tartósítaná az ételét, konzervhúsokat fogyasztana, sertásfejhúsból is fogyasztásra szánt terméket állítana elő, vagy cukorrépából finomított fehércukrot. Én most kapásból ezeket sokkal nagyobb problémának tartom, a tejtermékekben sokkal nagyobb hasznot látok, mint bármiféle kárt. Ez az én véleményem. Mindenki döntse el maga, hogy melyikkel tud azonosulni :)
További szép napot, és még egyszer mondom: senki nem tiltott ki téged, szívesen veszem hozzászólásaidat a jövőben is.
Üdv!

Mózsi bá (törölt) 2008.08.31. 16:48:31

Meg kell kövesselek... Tényleg nem tiltott ki senki. Egyszerűen annyi történt, hogy mivel nem jelent meg azonnal a kommentem a fórumban, nagy hirtelen ezt a következtetést vontam le. Hibás következtetés volt. Namost a dolog érdemi része, már ami reagálásod illeti: Mivel nagy kutyabarát vagyok, hát következzék néhány hétköznapi, egyáltalán nem ritka példa a "kutyavilág"-ból. Két rotim is imádta a kólát, frankón büfögtek tőle, akárcsak a kúl amerikai kölkök a mégkúlabb hamburgermenü után. Ha nem zárom el hatalmi szóval a "kólacsapot", vélhetőleg cukorbeteggé itták volna magukat. Egyik tacsim a sört bírta hihetetlen módon, a másik mindig pezsgőre vadászott egy-egy vaskos kanbuli után, de megtette a pálinka is, ha épp nem jutott a buborékos szőlőléből. Egyik bullterrierem a gumicukrot csipázta nagyon (kifejezetten a mesterséges színezékkel megáldottat), meg a zselét, de a lila, piros, zöld, mittudménmilyenszínű Zizi cukorkát is kamázta. Bessi nevezetű szeretett dobbermanom a tejet csak akkor volt hajlandó elfogyasztani, ha alaposan megcukroztam a jó öreg répacukorból készült szénhidrátbombával. (Szerintem utálta a tejet, de a cukrot bírta:-D). Szegény néhai Csibész, a csodaszép puli a natúr sertésfejhúsért volt oda, de megette az ebből készült konzervet is... Ja, és a lényeg: Mindegyikük szerette azt a fajta konzervkaját, melyeket a tehénistállóra hasonlító nemtudommilyen marketek polcain találhatunk a kutyaeledeleknél. Nagy ritkán kaptak - kapnak ilyet is. Mi lennénk a hibásak?
A másik: Nem vitás, hogy a mai úgynevezett emberi fogyasztásra alkalmas tápláléknak nevezett cucc legalább fele mocsok... A cukorbetegség civilizációs betegség, ami egyértelműen a cukorrépából előállított kristálycukor fogyasztásának számlájára írható, korábban alig ismerték ezt a betegséget... Érdekes jelenség az is, hogy ahol az amerikai típusú úgyn. "Fast Food"-moslék megjelenik, hirtelen elkezdenek dagadni első körben a kölkök, második körben szüleik, stb... Vagyis a dolog ezen részével egyetértek. Amivel nem, az a tej fogyasztásának egészséges volta, mert bizony ez nem igaz. Mindenféle tejtermék (nagy bánatomra ide tartozik a gomolya), így a joghurt is káros, fogyasztása egyáltalán nem javasolt. Az állati eredetű termékek fogysztására buzdító tanácsaidat sem hagyhatom kritika nélkül, de előbb számoljunk le a "Tejéleterőegészség" szólammal. A Tej valójában: Halál, gyengeség, betegség. Ez van. Szép, tejmentes napot mindenkinek.:)

Mózsi bá (törölt) 2008.08.31. 17:01:51

Ez lemaradt: Vegab-ot külön üdvözlöm, Isten éltesse sokáig erőben egészségben.

Porga Zsolt 2009.03.18. 16:36:02

segítséget kérek

Fiam pku - s ami lényegében azt jelenti semmi fehérje tartalmú élelmiszert nem ehet. a kérésem, hogy várok olyan listát, ami azt tartalmazza, hogy miben nincsen fehérje mert ilyeneket ehet. . sok mindenre kell gondolni, zöldségek, gyümölcsök, húsok tettermékek gabonafélék stb. ... válaszokat leveleket a zsolt740209@gmail.com - ra várom

Robi, a hód 2010.02.27. 19:00:49

A "tej halál, betegség, gyengeségre" csak annyit, hogy testépítő körökben a tejsavófehérje a leginkább kedvelt legjobb minőségű fehérje. Meg lehet nézni, hogy mennyire gyengék tőle. :-)
Persze a tejsavó a tejnek igen kis része (ezért olyan drága), de ahogy látom, Mózsi bá az összes tejjel kapcsolatos dolgot elutasítja.

húsevő 2012.03.15. 18:22:30

Jó régi ez a blog, véletlenül találtam rá, miközben a fehérjékről olvasgattam. Vega sportolókról annyit, hogy Carl Lewis rekordjára Asafa Powell háromszor vert rá, akiről köztudott, hogy Big Mac a kedvenc étele, Usain Boltról nem is beszélve :)) dailyrunningtips.com/training/usain-bolt-diet-food/ aki az első világrekordját egy Mekiben ünnepelte :)). Ennyit a húrról és a gyors kajáról. Amúgy javasolnám, hogy a gyorsétterem ellenzők nézzenek szét egyszer egy McDonaldsban, meg fognak lepődni, hogy milyen kevés kövér ember jár oda. A fentebb felsorolt nem egészen fél tucat vega-sportolóval szemben több ezer sikeres és egészséges atléta van, aki húsevő.

Egyetértek a tej káros mivoltával, mert nagyon megemeli az inzulin szintet ezért a hasnyálmirigyet feleslegesen terheli. Ugyan úgy felejtős a gyümölcsök nagy része, mert a legújabb kutatások szerint a szervezet nem ismeri fel a fruktózt és gyakorlatilag azonnal zsírként elraktározza. Ilyen szempontból például a narancs egyik legrosszabb választás, mert megemeli az inzulint, ami egy építő hormon, és a semmire nem való fruktózból zsírt épít :)) Legtöbb gyümölcsevő ezért néz úgy ki, mint aki benéz: csont és zsír. Izom nem sok van rajtuk, mivel ahhoz fehérje kell, és bizony a narancsban, banánban és a répában nem sok van :( Tejsavó fehérje nem emeli meg az inzulint, és a csirkemell sem.